“Eén enkele waarheid bestaat niet”
Het leven van de Duitse Melanie Raabe is behoorlijk veranderd: van worstelend schrijfster met een aantal afwijzingen op haar naam naar gevierd bestsellerauteur. Haar debuut De val is inmiddels verkocht aan twintig landen, de filmrechten ervan zijn verworven door Hollywood. De val is een thriller met een bijzondere structuur, psychologische diepgang en een buitengewoon bevredigende ontknoping.
Hoofdpersoon in De val is Linda Conrads die met haar literaire romans grote faam verwierf. Dat de jonge vrouw al tien jaar lang haar monumentale villa niet heeft verlaten, droeg natuurlijk ook bij aan haar bijna mythische reputatie.
In werkelijkheid is Linda een gekwetste ziel die dagelijks worstelt met de gevolgen van de brute moord op haar zus Anna. Zij was het die Anna’s lichaam vond en nog net een glimp van de moordenaar opving. Als Linda de dader herkent in een bekende televisiepresentator verandert alles. Aan huis gebonden, besluit ze hem naar zich toe te lokken en dusdanig onder druk te zetten dat hij bekent. Een heftige confrontatie volgt, maar zijn Linda´s herinneringen eigenlijk wel betrouwbaar? Wat is er werkelijk gebeurd?
Melanie Raabe straalt als ik haar vraag hoe haar leven veranderd is sinds het succes van De val. “Alles is anders, maar ook weer niets. Tot voor kort was ik een freelance journalist die altijd onderweg was: op zoek naar verhalen, netwerken, stukken tikken, kortom: druk druk druk. Omdat het mijn grote droom was om een boek uitgegeven te krijgen, stond ik elke dag om vier uur op om daar aan te werken.”
“Het is ongelofelijk! Het enige wat ik wilde, is uitgegeven worden. Al was het maar door de kleinste uitgeverij. Ik had het bijna opgegeven, misschien had ik het toch niet in me.”
“Tijdens de Frankfurter Buchmesse was De val nog niet uit, maar werd het op basis van de eerste twintig bladzijden verkocht. Als eerste aan Nederland. Toen kwamen die andere landen. Daarna de filmdeal. Superspannend. Ik ben zo benieuwd wat ze ermee gaan doen. Om mezelf te beschermen tegen de slangenkuil van de filmindustrie heb ik zelfs een Hollywoodagent genomen. Het is gewoonweg niet te bevatten dat mij dit overkomt.”
“Tegelijkertijd is er niets veranderd: ik woon nog steeds in hetzelfde kleine appartement, heb dezelfde vrienden en zit nog steeds elke dag achter mijn laptop, maar nu om een boek te schrijven.”
Net voor haar vertrek naar Amsterdam heeft Raabe haar tweede boek naar de uitgeverij gemaild. “Wat een opluchting! De basis staat en nu komt het leukste werk: het schaven en slijpen. Heerlijk!”
Van de vier boeken die Raabe naar verschillende uitgevers stuurde, waren er twee literair en hadden het derde en vierde ook thrillerelementen. Die vielen goed.
De schrijfster: “ Over mijn vierde manuscript was de uitgever echt enthousiast, maar omdat het niet onder één noemer viel konden ze het niet uitgeven. Ik kreeg de opdracht om de eerste twintig bladzijden en een synopsis van een thriller te schrijven, als het ze beviel zou het worden uitgegeven.”
“Het was nog niet makkelijk om een goed idee voor een suspense verhaal te vinden. Ik houd wel van spanning, maar niet van geweld met allerlei gruwelijke details. Alles moet zich in het hoofd afspelen. Op een avond hoorde in een restaurant praten over een echt bestaande schrijfster die zich tien jaar lang had opgesloten in haar huis. Ik voelde meteen kriebels in mijn buik. Op weg naar huis tolde het in mijn hoofd: waarom? Wie? Wat? En hoe zou ze tóch uit het huis te krijgen zijn?”
“Vanaf dat moment begon het balletje te rollen. De eerste twintig bladzijden schreven zichzelf. Het voelde helemaal niet als werk!” Melanie Raabe lacht bij de herinnering: “Ik voelde me gewoon schuldig.”
Wat De val echt anders maakt, is dat het boek ook nog een ander boek bevat. Het is de thriller die Linda Conrad schrijft om de presentator naar haar huis te lokken. Fragmenten ervan duiken op bepaalde momenten op in de eigenlijke vertelling.
De schrijfster: “Linda besluit haar verdachte van de moord op haar zus naar haar huis te lokken. Maar hoe? Het was echt een kippenvelmoment toen ik wist hoe ze dat zou gaan doen. Linda zou een literaire val opzetten! Eerst heb ik haar verhaal opgeschreven en toen de andere delen er in gepast. De fictieve thriller is heel anders van toon, kortere zinnen in een functionele taal. Er moest duidelijk een verschil zijn tussen Linda’s eigen verhaal en haar fictie.”
Dat herinneringen bedrieglijk kunnen zijn weet iedereen. Op zich geen punt, maar als het een kwestie van leven of dood is, ligt dat wel anders. Dan is de waarheid van groot belang.
Melanie Raabe schuift naar het punt van de bank en gaat er eens goed voor zitten: “Het spel van de waarheid vind ik heel interessant. Er bestaat niet één eenduidige waarheid; iedereen filtert dat naar zijn eigen persoon en verandert het verhaal. Je ziet de wereld zoals je bent. Die gedachte heb ik proberen te vangen in De val.”
Uitgeverij Cargo
[bol_product_links block_id=”bol_569f5028af384_selected-products” products=”9200000046552224″ name=”boeken” sub_id=”” link_color=”313138″ subtitle_color=”444C5C” pricetype_color=”51645E” price_color=”ABBCB0″ deliverytime_color=”444C5C” background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Geef een reactie